Dag 9, van Skjervøy naar Sorreisa

9 september 2018 - Sørreisa, Noorwegen

Dag 9, van Skjervøy naar Sorreisa

Vandaag een relatieve korte rit van 265 Km van Skjervøy naar Sorreisa. We hadden de rit zelfs met zo’n 40 Km kunnen inkorten maar dan hadden ergens op één derde van de rit de boot moeten nemen om zo een stuk van een Fjord over te slaan. Maar met het mooie weer dat we hebben, en de schitterende omgeving, en het feit dat we later nog wel vaker de boot moeten nemen, besloten we om lekker over de weg verder te gaan.

Het was verder een rustige dag en rit. ’s Middags hebben we in de zon bij een zon 21 graden een lekkere Pölsen (Noors broodje met worst, en heel veel saus) gegeten en een goede kop koffie gedronken. Blijkbaar was het motorenuitlaatdag vandaag want we waren niet de enige motorrijders die er op de motor op uit waren (waaronder opmerkelijk veel stoere vrouwen).

Vlak in de buurt van ons hotel van vandaag sloeg Hans ineens linksaf een onverharde weg op. Wim en ik waren beide zeer verbaasd – ten eerste omdat dit niet de weg was die ons navigatiesysteem aangaf, en ten tweede heeft Hans niet de motor en de zin in om echt off-the-road te rijden. Deed Hans dit nou om ons een plezier te doen? Wat een goeie gozert is hij toch.

Echter, dit alles was niet het geval (wel dat hij een goede gozert is). Hans had onderweg de route opnieuw op zijn navigatie ingevoerd en de kortste weg naar het hotel bleek over deze (deels onverharde) weg te gaan, en niet over de doorgaande weg via het dorp. Daar kwam hij dus ook later achter.

Bij het hotel aangekomen keken we alle 3 elkaar aan. Is dit het hotel waar we vannacht slapen? Jawel hoor. Het hotel ziet er op z’n minst een beetje sjofel uit, niet alles zit even goed meer in de verf, hier en daar een deur die loshangt etc. In Amsterdam zouden we zeggen, een beetje een achenebbisj hotel.

Maar ja, we worden vriendelijk ontvangen, de kamers zijn geboekt en die blijken verder wel ok. Alles ziet er schoon uit, er staat een TV, koffiezetapparaat, bedden, handdoeken, bureau etc. Kortom, alles wat je nodig hebt voor een nacht slapen.

Na de spullen naar boven te hebben gebracht, omkleden en snel naar buiten voor een rondje het dorp verkennen en wat foto’s maken, ijsje eten etc. En het is niet alleen het hotel. Alhoewel de omgeving er echt wel mooi uitziet, doet het hele dorp als een spookdorp aan. Veel winkels die leeg zijn, weinig mensen op straat (het is wel zondag natuurlijk), je vraagt je af wie woont hier en wat ze hier doen. Dus niet echt een prettige plek om te verblijven en zeker niet een plek waar je dood gevonden wilt worden.

En toen moesten we ook nog dineren. Het enige restaurant dat binnen een straal van 10 Km door TripAdvisor werd aangegeven was een vaag soort Noorse variant van McDonalds (op 100 meter van ons hotel). En daar hadden we niet echt veel zin in. TripAdvisor gaf ook een review aan van ons hotel waar de eigenaar met z’n vrouw wel een prima maaltijd konden verzorgen. En met name de pepersteak scheen uitstekend te smaken. En bij navraag in het hotel bleken ze zelfs een hele kaart te hebben, maar we hadden alle 3 wel zin in die pepersteak dus die werd besteld. En eerlijk is eerlijk, samen met de frites en roergebakken groenten smaakte de steak meer dan goed.

IMG_1530DSC_2392IMG_1534IMG_1536IMG_1537DSC_2397IMG_1535DSC_2406IMG_1538

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Rex:
    9 september 2018
    Jullie hebben het wel weer erg getroffen met het mooie weer!
    Ach ja, je kunt niet altijd in het Hilton verblijven...
    Dat jullie dat nog mee mogen maken; Hans die vrijwillig off-road gaat! Lang leve de Garmin!
    De Pölsen, een onbezongen Noorse lekkernij
    Verschijnt bij elk een plijsterplaats
    De redder bij interne leegstand
    Smakelijk geurend en niet duur
    De Pölsen, kan om het even, welk uur.
    ...
    Hebben jullie daar nou echt van genoten?!
    Smakelijke kilometers verder.