Dag 20 - Bergen - Stavanger (213 km)

20 september 2018 - Stavanger, Noorwegen

Na weer een prima nachtje slapen vertrekken we net na 9 uur richting Stavanger. Afgelopen nacht is het erg slecht weer geweest, maar gelukkig klaart het aardig op in de ochtend. Heel af en toe wat spetters.

Het begin van de trip verloopt prima, we rijden via de tunnel die deels onder Bergen doorloopt zodat we de kleine straatjes niet hoeven te rijden. Na zo'n 40 kilometer komen we bij de eerste veerboot aan van vandaag.

Veerboot 1 Veerboot 2

Het waait flink en bij het aan boord gaan wordt ons verteld dat we de motoren vast moeten zetten. Helaas zeggen ze niet waarmee en waaraan. Dus maar even vragen en daarna komt een vriendelijke dame aan met wat stukken touw! Ik had zelf een mooie spanband bij me, maar die was niet bruikbaar op de plek waar ik stond. Dus maar even een stukje over de half lege veerboot gereden om een beter plekje te vinden. Daarna was alles in orde.

Motor vast

We rijden rustig verder, nou ja, rustig? De wind speelt behoorlijk op en omdat onze route ons over verschillende eilanden voert moeten we ook een aantal behoorlijk hoge bruggen over. Best spannend en af en toe moet er flink gecorrigeerd worden.

Bij het tweede en laatste veerboot van vandaag keek de 'official' zo mogelijk nog bezorgder en kwam zelfs controleren of de motoren goed vast stonden. We would have a 'LOT of movement'. En inderdaad, de boot gaat behoorlijk tekeer tijdens de overtocht, die zo'n half uur duurt.

Ondertussen heb ik contact gehad met mijn nicht Saskia, die al jaren in Stavanger woont en van haar hoor ik dat we onze motoren bij haar vriend Knut in de garage mogen zetten. Hij verzamelt klassieke auto's en heeft wel wat ruimte. Dus zo gezegd, zo gedaan. We rijden naar de wijk waar mijn nicht woont en vinden al snel het huis van Knut. En inderdaad, een fantastische garage met een aantal klassiekers daar in. Onze motoren staan prima en droog. Saskia brengt ons met haar busje naar het hotel, maar eerst stoppen we even bij het Noorse monument: Sverd i fjell (drie zwaarden in steen).

Groep Motorgarage 3 zwaarden Richard

Het hotel is prima en ligt midden in het oude centrum. Dus tot zover alles in orde. Totdat ik om 16:23 het volgende SMSje op mijn telefoon krijg:

Important information to Color Lines Guests: The departure from Kristiansand 21.09 at 16:30 is cancelled due to weather conditions.

Zo, dat is even schrikken, dat is de boot die we geboekt hebben! Wat nu? We gaan dus niet op tijd in Denemarken aankomen voor ons volgende hotel. Meteen met Color Line gebeld wat onze opties zijn. Enige optie is omboeken naar de boot van zaterdagochtend 08:00. Maar meteen geregeld. Ook het hotel in Denemarken gebeld en uitgelegd wat er aan de hand is. Gelukkig snappen ze het en mag ik kosteloos de kamers annuleren.

Nu nog even snel op Booking.com een hotel in Kristiansand regelen en we zijn weer op orde. We zullen wel wat later aan gaan komen bij ons hotel in Duitsland, maar nog wel op tijd voor het avondeten en de grote glazen bier waar Wim en Richard al 3 weken over zeuren!

Witte dorp 1 Witte dorp 2 Kleur 1 Kleur 2

Toen dat allemaal geregeld was zijn we Stavanger in gegaan. Eerst naar het 'witte dorp' en daarna ook nog naar het 'gekleurde straatje'. Stavanger heeft een heel leuk oud centrum en we vermaken ons prima. Ook nog wat boten gespot in de haven (ja hoor daar gaan we weer!) en we besluiten bij een lokale italiaan wat te gaan eten. Prima pizza en pasta stonden er op het menu.

Morgen om 09:00 worden we weer opgehaald door Saskia en kunnen we in de garage van Knut lekker droog en warm onze spulletjes weer op de motor doen.

Tot morgen!

Hans

1. Rex:
    20 september 2018
    Nou spannend met die boot. Hopelijk is het weer tijdens jullie nieuw geboekte overtocht rustig!
    Wim, heb jij al zee benen gekregen?
  2. Nancy Nieuwenhuis:
    21 september 2018
    Wat aardig van Knut en Saskia! 😊
    Jaja, de herfst is in NL ook begonnen 🍂 Gisteren nog 24 graden, vandaag slechts 16.
    Succes in storm en regen, mannen! 🌧