Dag 21 – van Stavanger naar Kristiansand, 255 Km

21 september 2018 - Kvadraturen, Noorwegen

21 September 2018, Kristiansand, Noorwegen

Na een goede nacht slapen en dito ontbijt, stond Saskia stipt om 9 uur bij ons hotel. Na onze spullen ingeladen te hebben reed ze ons naar het huis en garage van Knut toe. Daar konden we lekker in de droge en warme garage onze spullen opladen en aankleden. Erg prettig dat we dit zo konden doen (goed geregeld Hans en dank aan Saskia & Knut).

WhatsApp Image 2018-09-21 at 22.14.05

De motoren werden gestart en we gingen op pad. Al gauw bleek dat het weer toch wel erg onstuimig was. Harde wind (-vlagen) en er kwam soms kortstondig erg veel water uit de lucht vallen. Halverwege tijdens een stop besloten om de Zuidkaap de Zuidkaap te laten en direct naar het hotel in Kristiansand te rijden, met de wetenschap dat het later in de middag nog harder ging waaien.

Slecht weer 1

Aangekomen bij het hotel moesten we een half uurtje wachten voor de receptie bemenst was.

IMG_1892

Na ingecheckt te hebben konden we naar onze kamers. Na een lekkere douche zijn we in de haven gaan controleren of er überhaupt wel een boot lag die ons morgen naar Denemarken kan brengen. En gelukkig was de boot uit Denemarken aangekomen. Dus morgenochtend kunnen we mooi met die boot terug.

IMG_1895IMG_1900IMG_1897IMG_1896

De keuze voor het diner viel voor vanavond op Chinees. Even gezocht en op korte afstand van ons hotel zat een prima Chinees. Gezien het ruige weer was onze inschatting dat we geen tafel hoefden te reserveren (we houden wel van een gokje). En dat was een juiste inschatting, er zat werkelijk niemand in het restaurant. Dus we kregen alle aandacht van de serveerster en de kok. En ook in dit restaurant werd weer bewezen dat Chinezen de ‘r’ niet kunnen uitspreken, want ik bestelde een ‘Sprite’, en ik kreeg een heel duidelijke ‘Splite’ (en het koste ons geen enkele moeite om ons lachen in te houden).

En net terwijl ik dit verslag wil uploaden in Facebook komt er via Hans het bericht binnen dat de overtocht van morgenochtend 08.00 uur naar Hirthals (Denemarken) is afgelast en dat we omgeboekt zijn naar de overtocht van 16.30 uur. Aaaghghgh – hier zitten we niet op te wachten – dit gooit ons reisplan weer in de war en gaat betekenen dat we nog meer vertraging oplopen, hetgeen betekent dat we thuiskomst op zondag wel kunnen vergeten.

Wat geen gedoe - het waait een beetje en die stoere Noormannen en Vikingen durfden niet meer te varen en zijn dus niet in staat om 3 Germanen op een brommert thuis te brengen – wat een watjes.

Na deze melding van Hans hadden we gelijk spoedberaad om te zien wat we kunnen doen, en wat onze alternatieven zijn. We kunnen doorrijden naar Oslo en daar de nachtboot naar Fredrikshaven (Denemarken) pakken, of geheel over land via Oslo en Kopenhagen en Duitsland naar Nederland rijden. Maar al deze opties zijn niet ideaal en brengen ons niet eerder dan op maandag thuis.

Maar voordat we al deze opties uitwerken gaan we morgenochtend eerst checken met de reder wat de kans is dat de middagtocht wel of niet doorgaat. Is die kans klein dan lijkt de nachtboot vanaf Oslo de beste optie. Is de kans groot dat we ’s middags vanaf hier kunnen vertrekken, dan zullen we de rest van de dag gebruiken om dan toch nog even de Zuidkaap te gaan bezoeken. En om met de beroemde filosoof Johan C. te spreken, ‘elk nadeel heb z’n voordeel’.

Welterusten en tot morgen,

Richard

1. Rex:
    22 september 2018
    Ruig weer mannen, spannend!
    Wordt het toch nog avontuurlijk met al die overtochten welke zijn uitgevallen; en jullie hebben een langere vakantie!
    Voorzichtig aan heren met al die windvlagen.