Dag 22, Kristiansand - 160 kilometer -> (retourtje Zuid Kaap) - 158 kilometer -> Hjørring (DK)

23 september 2018 - Hjørring, Denemarken

Dit bericht zou tot u moeten komen vanuit Helwegen in Duitsland waar wij rond deze tijd aan het gerstenat zouden zitten om onze laatste vakantiedag te vieren, zoals u heeft kunnen lezen is e.e.a. anders gelopen.

8CD50617-7A5E-400E-BB87-F7408C731FC4

Nu ook de geboekte ochtendboot geannuleerd was werd het tijd om alle opties te bekijken op de e.o.a manier wilden we nu eigenlijk wel naar huis.

De overtocht vanuit Kristiansand bleek ook na veel creatief en out of the box denken de enige optie, de route over land zou zeker twee dagen extra reistijd hebben gekost.

Het was nu zaak de mensen thuis (en op kantoor) te informeren dat we in Noorwegen gestrand waren en de geplande thuiskomst maandag zal zijn, de slingers en confetti moeten nog een dag wachten.

Door het ongemak konden we wederom ‘uitslapen’ vandaag, na 7000 kilometers op de motorfiets was dat een welkom presentje. Bovendien konden we van het ontbijt in het hotel gebruik maken, dit was niet mogelijk geweest als we de vroege boot naar Denemarken hadden kunnen nemen.

Als voorzorg, omdat we het ontbijt zouden missen, hadden we spullen gekocht voor een geïmproviseerd ontbijt. Nu zaten we een beetje omhoog met liters melk en een topkoffer vol Berliner bollen. Zoals u gewend bent van ons avonturiers wisten wij wel raad met de Berliner bollen, dat wordt weer dieet als ik thuis ben.

Na het ontbijt zijn we naar de ‘Color Line’ rederijen gewandeld in de hoop dat we bevestiging zouden kunnen krijgen dat de boot van 16.30 zou varen. Nog een ongeplande nacht in Noorwegen zagen we niet zo zitten.

Jammergenoeg was het kantoor gesloten en zou om 13.30 openen, verder niets aan te doen.

Daar we pas om 15.30 konden ‘aanmonsteren’ besloten we het gemiste bezoek aan de Zuid-Kaap vandaag in te halen.

Het weer had kennelijk ook genoeg van ons, op het ene moment kwam de regen met bakken uit de lucht minuten later gevolgd door strak blauwe luchten. Gepakt en gezakt begaven we ons naar de Zuid-Kaap begeleid door regen, windstoten en hagel. Onderweg passeerden we vele ontwortelde bomen en afgebroken takken die deels nog op de weg lagen, de storm van afgelopen nacht was toch wel serieus in deze hoek van Noorwegen geweest.

Net op het moment dat ik me hardop afvroeg of het rijden naar de Zuid-Kaap vandaag misschien één van de minder goede ideeën was die we gezamenlijk bedacht hebben begon de zon weer te schijnen.

De Zuid-Kaap, vandaag in ieder geval, was zo mogelijk de ruigste plek die we de afgelopen drie weken hebben bezocht. Harde wind, een groen kolkende zee, golven die op de rotsen beukten etc. Maar zeer zeker de moeite waard.

58A1CB06-611C-41E6-B3C7-CBCE4FC31C641F55345B-E238-4923-A725-4B954CCE79F0

Weer terug  bij de ‘Color Line’ rederij in Kristiansand was het boarden inmiddels begonnen, gelukkig we zouden vandaag dus naar Denemarken varen. Dit was toch wel een meevaller gezien het slechte weer dat we hebben gehad op onze dagtocht vandaag.

Bij het oprijden van de ferry werden we geadviseerd de motorfietsen goed vast te zetten op het dek er werd zeegang verwacht met golven tot wel 6 meter hoogte. Joepie ik wordt al zeeziek in bad.

596218DC-AEA4-4495-9D9D-12C3914ECAED

Gelukkig heb ik geen last gehad gedurende de overtocht wellicht omdat ik vrijwel meteen in slaap viel af en toe wakker wordend van mijn eigen gesnurk, wel een beetje gênant.

8EF051FD-296C-4AB1-AA53-E6C59C62CB17E0F2C028-489E-4C3E-913A-494CCCE4FE3A675CAAD0-2B3E-4FAD-9361-07AD34E31E61

Aangekomen in Denemarken hadden we nog 20 kilometer te gaan naar het hotel, we hebben later bij een uitstekend steakhouse gegeten (inderdaad van Richards lijstje).

Er resten ons nog twee etappes, naar Helwegen en dan naar huis, dit betekend dat dit mijn laatste bijdrage is aan het verslag van onze Noord-Kaap trip.

Ik wil allereerst mijn buddies bedanken zonder wie deze trip een stuk minder lollig zou zijn geweest, bedankt voor de herinneringen......

Verder wil ik eenieder bedanken die ons heeft gevolgd via Facebook en/of de Internet blog. Ik hoop dat jullie de verhaaltjes met evenveel plezier hebben gelezen als wij ze hebben geschreven.

Till we meet again.

Welterusten ,

Wim

(Four wheels move the body, two wheels move the soul)

1. Marina:
    23 september 2018
    Dankjewel voor je geweldige verhalen. Alsof ik een beetje mee ben geweest. Goede reis terug naar huis
  2. Rex:
    23 september 2018
    Van Noorkaap tot Zuidkaap, mooi hoor!
    Gelukkig weer aangekomen in Denemarken.
    Het zal wel weer anders rijden worden door Duitsland.
    Veilige reis verder!
    Dus als ik het goed begrijp, deed Richard de restaurants uitzoeken, Hans het weer en Wim, deed jij nog mopperen op de prijs?