Dag 14 - Sorvagen - Mo i Rana (326 km waarvan 96 per boot)

14 september 2018 - Mo i Rana, Noorwegen

Vandaag niet uitslapen, nee we moeten voor dag en dauw de veren uit! Om 06:15 moeten we klaar staan op de kade van de veerboot tussen Moskenes en Bodo. Dus vroeg opgestaan. Het regent behoorlijk als we onze spullen op de motoren pakken. Als we wegrijden komt het met bakken uit de lucht. Onze eerste echte regen!

Bij de haven aangekomen wordt het gelukkig droog en na kort wachten kunnen we de boot op. Plek zat gelukkig😀 Na het vastsjorren van de motoren gaan we naar de passagiers ruimte.

Motordek Tafel Stoel

Stipt om 07:00 vertrekken we en tot mijn verassing deint de boot aardig! Met weemoed in ons hart laten we de Lofoten achter ons. Na wat aan een tafel gehangen te hebben besloot Wim om in één van de comfortabele vliegtuigstoelen te gaan zitten. Trouw als we zijn volgden Richard en ik hem op de voet. Zat inderdaad prima en al snel vielen de oogjes dicht 😀 Na zo’n 2 uur varen kwamen de eerste eilandjes in zicht die voor de kust van het vaste land liggen. De kapitein deed goed werk want hij wist ze allemaal te ontwijken. Stiekem hoopte ik er op om nog een Hurtigruten schip te spotten maar helaas. Misschien in Trondheim morgen.

Selfie

Na aankomst in Bodø nog even de tank vol gegooid en op weg naar Mo I Rana. Eerste stop was al snel, de Salstraumen. Een smalle fjord waar door eb en vloed zo’n sterke stroming is dat er maalstromen ontstaan.

Salstraumen1 Salstraumen2

Daarna via een mooie binnendoor weg naar de E6 die ons naar het hotel zal brengen. Volgende stop was het Arctic Circel center. Deze keer was het wel open en zijn we dus even binnen geweest. We verlaten de poolcirkel en gaan door richting hotel.

Arctic center2 Polar Center1

Helaas voor ons zijn ze met een enorm project bezig om de E6 om te toveren tot een 4-baans asfalt monster. Heel veel opbrekingen, dus weer off-road moeten rijden. Ook schoten we niet echt op hierdoor.

Ongeveer half vijf bij ons hotel aangekomen en dit was in vergelijking met de porta-cabin van gisteren een verademing. Leuk hotel, mooie ruime kamers en volgens Richard het beste restaurant van deze stad aan de overkant van het hotel.

In de ontbijt ruimte staat een wafelijzer en beslag en mogen we zelf wafels bakken. De ruimte is deels ingericht als oud treinstel. Leuk gedaan.

Ole Tobias 1 Ole Tobias 2

‘s Avonds naar No.3, het restaurant aan de overkant. Het blijkt inderdaad een prima restaurant te zijn. Vanaf onze tafel hebben we zicht op onze motoren en het hotel. Na het eten nog even wat wafels gebakken en wat gedronken. Morgen om 8 uur ontbijten, weer een wat langere rit naar Trondheim.

Welterusten en tot morgen

Hans

1. Harley van Gaalen:
    14 september 2018
    Nice trip guys!
  2. Rex:
    15 september 2018
    Hé, dit gedeelte is toch in het 'Patagonie' van Noorwegen?
    Hebben jullie nog de drone jullie laten volgen en filmen?
    Toch weer off-road heh; volgens mij heeft Hans dat zo uitgekiend.