Dag 15 – Mo i Rana naar Trondheim, 475 Km

15 september 2018 - Trondheim, Noorwegen

Vandaag op tijd op, en om 8 uur zaten we aan het ontbijt in een 'treincoupe'. Een redelijk lange rit van 475 Km, maar omdat deze over binnenwegen gaat, zullen we er toch zo’n 7.5 uur over doen. En jawel hoor, we moeten er toch aan geloven – we mogen er van uitgaan dat het de hele dag regent. 14 Dagen zijn we verstoken geweest van regen (behalve gisteren dan een klein beetje), wat volgens mij al een unicum is in landen als Zweden en Noorwegen. Maar de vooruitzichten voor vandaag zijn niet zo best. Dus dat betekent regenpakken aan en rijden maar, we kunnen er toch niks aan veranderen.

En het regent behoorlijk hard. Onze eerste stop is  Mosjøen – een plaatsje waar Wim tijdens zijn vorige Noordkaap trip niet al te beste herinneringen aan heeft . Hier wist Hans nog een oud Shell tankstation te staan waar we, als oud Shell’ers, toch even een kijkje moeten gaan nemen.

IMG_1701IMG_1702IMG_1703IMG_1704IMG_1705

Tijdens een tankstop toch ook maar gelijk geluncht (Hans en Richard een kindermenu friet met een  pølse (Noorse worst), Wim 3 flensjes) gegeten en een beetje op temperatuur gekomen. Want naast de regen is het ook behoorlijk koud onderweg.

IMG_1706

Vervolgens doorgereden naar Trondheim. Hoe dichter we bij Trondheim kwamen, hoe droger het werd. Hans heeft een hotel in het centrum van de stad geboekt, en daar rijden we vlot naar toe. Na te hebben ingecheckt snel naar de kamer om even lekker een douche te nemen. Om half 7 zaten we met z’n 3-en alweer in de lobby. Wim had even een ‘inzakker’, beetje moe van de lange, inspannende rit – gelukkig klaarde hij alweer snel op tijdens het eten.

Wederom met de hulp van TripAdvisor vinden we een Italiaans restaurant op korte afstand van het hotel. En wederom laat TripAdvisor ons niet in de steek. De pasta met zeevruchten die Wim en Richard hadden smaakte meer dan goed, en Hans’ pizza was de ‘best pizza ever’ van deze trip.

IMG_1708

Je kunt zien dat het een studentenstad is – in dit deel van Trondheim zijn veel restaurants te vinden, die allemaal druk bezet zijn met jonge mensen.

Na het diner nog even een klein rondje gelopen. Zo op het gezicht een erg fraai centrum bestaande uit het hergebruik van oude, industriële panden en nieuwbouw. En toch ook nog even wezen kijken bij de beroemde houten huizen op palen aan het water.

IMG_1709IMG_1711IMG_1712IMG_1713IMG_1714IMG_1716IMG_1717

Welterusten en tot morgen,

Richard

1. Rex:
    16 september 2018
    Wim, laat je nou een baard groeien?
    Gisteren zag Richard er ook al zo ruig uit; heeft alleen Hans scheerspullen bij zich dan?
    Jammer van de regen en de kou, maar ja, dat hoort er ook wel een beetje bij, de ontberingen.
    Ondanks dat, nog steeds jaloers...
  2. Richard:
    17 september 2018
    Hi Rex, de vorige keer dat ik mijn baard liet staan (5 jaar geleden) kreeg ik veel positieve reacties van (gescheiden) vrouwen. Ik vond dit wel weer een mooi moment om, ondanks dat ik het scheermes bij me heb, m'n baard te laten staan. Weet echter niet hoe daar straks op gereageerd gaat worden natuurlijk. Maar als je op 1 plek haar gaat verliezen, moet je dat maar op een andere plek compenseren.