Dag 12 – Trollfjord Eagle safari en motor-rondje Austvågøya eiland (100 Km)

12 september 2018 - Vågan, Noorwegen

Napratend over het geluk van het zien van het Noorderlicht gisterenavond kregen we tijdens het ontbijt ook de bevestiging dat de Trollfjord Eagle safari doorging. Helemaal top natuurlijk, hier hadden we echt zin in. Na het ontbijt zijn we even naar het kantoor gegaan om te betalen en info te vragen over de gang van zaken.

We werden om 11.00 uur verwacht, en zouden om 11.30 vertrekken. De organisatie levert wind- en waterdicht (en warm) pak, handschoenen en bril. Verder konden we gewoon spullen als goede kamera etc. meenemen. Het was een vlakke zee, dus geen verwachting dat er enige water in de boot kwam.

Gezien de hoeveelheid toeristen op het eiland hadden we gedacht dat we zo’n beetje de enigen zouden zijn. Echter, toen we aankwamen bij het kantoor stonden er zo’n 20 mensen al te wachten. Dat betekende 2 volle boten.

IMG_1614Wim_Hans_RichardBoot_Safari_Selfie

De tocht zou ruim 2 uur duren en we zouden door een deel van het nabije Fjord varen, waarbij we een territoria aan zouden doen van een aantal zee-arenden. En we werden niet teleurgesteld. De arenden werden een beetje gelokt met vissen die vanaf de boot in het water werden gegooid. Dat leverde mooie plaatjes op van arenden die om de boot heen vlogen, steeds lager tot het moment dat ze de vis uit het water oppikten en naar een veilige plek aan de kant vlogen om de vis op te eten.

Dit gaf ons kans genoeg om mooie foto’s te maken. Daarnaast was varen prachtig. Met behoorlijke snelheid (tot 60 Km/u aan toe) voeren we het Fjord in, en weer terug.

BootDSC_2481 (2)DSC_2533 (2)DSC_2620DSC_2624 (2)Vogel_1Vogel_2

Na terugkomst in het hotel besproken wat het middagprogramma ging worden. De originele rondrit die was gepland van 268 Km was te lang voor de rest van de middag. Daarom snel een alternatief rondje van 100 Km gemaakt op het Austvågøya eiland, want met dit mooie weer wilden we toch even een rondje rijden (voor je het weet weet je niet meer hoe het moet). Hierbij zouden we dan ook langs het PolarLightCenter (zie https://www.polarlightcenter.com/)rijden, maar dat is zeer waarschijnlijk gesloten vanmiddag.

WhatsApp Image 2018-09-12 at 23.55.11WhatsApp Image 2018-09-12 at 23.55.12WhatsApp Image 2018-09-12 at 23.55.13

Bij terugkomst nog even lekker in het zonnetje op het terras aan het water gezeten, voordat we om 18.30 uur naar het #1 restaurant van Svolvær zouden gaan voor het diner. Dit restaurant ligt vlak achter de aanlegsteiger van de Hurtigruten – en nu snapten Wim en Richard ook waarom Hans zo graag om 18.30 uur wilden gaan dineren. De volgende boot van de Hurtigruten kwam rond dat tijdstop aan – zijn we er weer ingeluisd.

Bij het restaurant aangekomen zag het er behoorlijk leeg uit. Slechts 1 ouder, zeer zuur en verveeld kijkend stel zat in het restaurant – niet echt aantrekkelijk en gezellig om daar te gaan eten, dus we zijn omgekeerd en snel besloten wat onze volgende keuze zou zijn: dat werd de Italiaan waar we ook maandag hebben gegeten. De pizza’s zagen daar erg lekker uit en daar hadden we ook wel zin in.

Ook nu weer uitstekend gegeten, dit keer alle 3 een pizza. Gebaseerd op de recensies van TripAdvisor maar gekozen voor de kleine pizza. En maar goed ook, want deze was kleine was groot zat.

En de Noorderlicht voorspellingen voor vanavond waren redelijk gunstig en jawel, ook vanavond konden we vanaf het terrein van ons hotel weer het Noorderlicht aanschouwen. Het was al een meer dan geweldige dag, dit maakt de dag compleet.

IMG_1639IMG_1640IMG_1642

Welterusten, Richard

1. Rex:
    13 september 2018
    Wat een prachtige plaatjes; stikjaloers!
  2. Nancy Nieuwenhuis:
    13 september 2018