Dag 11 - Svolvaer - 0 kilometer

11 september 2018 - Svolvær, Noorwegen

Vandaag gaat de boeken in als een motorloze dag. Omdat het er niet best uitzag in de ochtend besloten we om rustig aan te doen na het ontbijt.

Lage bewolking
Dus een tijdje beneden gezeten waar Richard een begin heeft gemaakt met de financiele administratie en Wim wat filmpjes zat te kijken. Ikzelf ben begonnen om een stukje video te monteren van de drone beelden die ik tot nu toe gemaakt heb.
Maar na een tijdje regen klaarde het toch weer wat op en zijn we naar buiten gegaan.

Museum 1  Schrijfmachine SS

Wim wilde graag naar het 'Lofoten Krigsminnemuseum' dus dat hebben we gedaan. En het was ontzettend interessant. Heel veel dingen uit de tweede wereldoorlog zijn bewaard gebleven en te vinden in het museum.
Richard was vooral onder de indruk van een oude typemachine waar boven de 3 het SS teken stond. Deze typemachine stond in de 'Gestapo' kamer waar we met z'n drieën maar net in pasten! We hebben aardig wat tijd doorgebracht in het museum, zoveel dingen om te zien en te lezen. Kortom: erg de moeite waard.

Gebak

Na het museum bij de plaatselijke 'conditorei' gebak met koffie (in mijn geval cola) gegeten. Erg lekker! Nog even geprobeerd om de plaatselijke kerk van binnen te bekijken, maar alles zat potdicht.

Extra supermarkt

Dus doorgelopen naar de X-TRA supermarkt en nog wat chocola en ander snoepgoed ingeslagen om de avonden mee door te komen.

In het hotel heeft Richard weer verder 'gewerkt' aan de administratie, ik aan de Noordkaap video, die inmiddels online staat en Wim is begonnen met het kijken van de film '2012'.

Zeilboot

Er waren ook nog wat zeilboten in de haven aan het 'oefenen', was een leuk gezicht om ze voorbij de hotelkamer te zien komen.
Om 18:00 begon bij mij de honger toch wel toe te slaan, dus de heren aangespoord om wat te gaan eten.

Ni Hao

Gisteren hadden we al besloten om bij 'Ni Hao' te gaan eten. De lokale Noorse Chinees! Bij binnenkomst werden we hartelijk verwelkomd door een Peruaans type compleet met staartje in zijn haar. Niet heel erg chinees dus! Gelukkig zagen we ook medewerkers die wel uit China leken te komen. Het eten was in iedergeval prima! Lekker pittig en genoeg.

Spitsbergen 1  Spitsbergen 2

Daarna natuurlijk nog even de verplichte gang (dat vinden Wim en Richard althans) naar de haven om te kijken welke boot van de Hurtigruten er nu weer lag. Het was de Ms. Spitsbergen. Er werden weer heel wat foute grappen aan mijn adres gemaakt door de heren, maar daar ben ik inmiddels wel aan gewend. En nee Wim ik ken de hele vloot niet uit mijn hohohooofd!! Ik zoek het gewoon op het internet op.
Het weer is intussen behoorlijk opgeknapt, de lucht is helemaal helder. De voorspellingen voor het noorderlicht zijn gunstig, dus misschien hebben we geluk vanavond/vannacht.
Morgen is het plan om in de ochtend met een RIB boot een zeearenden excursie te gaan maken. Hopen dat ze nog plek hebben. Daarna gaan we nog een stuk over de eilanden hier toeren.

Tot morgen!

Hans

Update: het is nu 23:15 en we hebben het Noorderlicht gezien!!!

602A5280  602A5286602A5287

Onze dag kan niet meer stuk!!

1. Rex:
    11 september 2018
    Lekker chillen heren.
    Ziet er allemaal goed uit.
    Hoop dat ze plek voor jullie hebben op de RIB boat excursie.
    Gisteren een kebab Italiaan en vandaag een Peruaanse Chinees in Noorwegen...lekker!
  2. Ronald Spruit:
    12 september 2018
    Heren.….na alle culinaire hoogtepunten....nu wellicht iets echt Noors....frisk laks med stor øl?
  3. Wim:
    Nope het is weer Kebab Italiaan