Dag 11/Day 11

14 september 2014 - Mosjøen, Noorwegen

Dag 11

Vandaag gaat onze reis van Bodo (spreek uit Boedur) naar Mosjoen (spreek uit Moe-sjo-en). Het weer ziet er al veelbelovend uit. Geen regen, nog wel wat wolken. Onze eerste stop is bij de Maelstroom, vlak onder Bodo. Het is een smalle fjord waar het water met grote kracht door stroomt en heel veel draaikolken veroorzaakt. Best wel een gaaf gezicht, zeker vanaf de hoge brug die er overheen gaat.

De Maelstroom

We rijden verder. Bij de volgende tankstop gaan we ook even wat drinken en eten. Ging Rex de vorige keer in Zweden nog onder zijn motorfiets liggen, Vandaag had hij iets nieuws bedacht. Toen we weg wilden gaan haalde hij naast zijn motor staand het apparaat van de middenbok en wilde hem op de zijstandaard zetten. Helaas had hij niet door dat hij de zijstandaard op zijn voet zette. Dit deed toch wel erg pijn en hij wilde de motorfiets wegduwen, dat lukte zo goed dat hij zijn evenwicht verloor en samen met zijn motor naar de andere kant omviel. Hij lag er dus bovenop. Met hulp van Wim werden beide weer overeind geholpen. Gelukkig viel de schade mee, eigenlijk alleen Rex zijn voet deed pijn en zijn ego had een deukje opgelopen. Na dit voorval maar weer snel op weg. We reden over de E6 door een hoogvlakte, Schitterende vergezichten en tijdens een stop ook weer even met de GoPro een time-lapse filmpje gemaakt.

De toendra

Daarna kwamen we bij het Poolcirkel centrum. Met weemoed in het hart verlieten we de Poolcirkel. Het centrum zelf was gesloten dus geen Noors diploma, maar gelukkig hadden we dat al in Finland gehaald.

PoolCirkel Centrum

Bij aankomst bij het hotel blijkt dit tegenover een industrie gebied van Mosjoen te liggen. Niet zo gezellig dus, en Wim, die toch al een beetje de hele dag aan het mopperen was schoot meteen de depressie in! De receptie van het hotel was niet open en alles leek verlaten. Na een telefoontje bleek dat onze kamers open waren en de sleutels lagen op de kamer. Na de gebruikelijke opfris beurt gingen we op pad om wat te eten te scoren. Hierbij kwamen we uit in het centrum van Mosjoen, en wat bleek, er was een hele straat met oude Noorse gebouwen, een soort openlucht museum. Erg leuk om te zien! Voor het eten kwamen we bij een onogelijk Chinees zaakje terecht. De entourage hielp niet echt mee om Wim uit zijn depressie te krijgen :) Ook de al aanwezige gasten waren nou niet van die vrolijke typetjes. Er zat een man constant roggelende geluiden te maken en de dame aan die tafel was ook niet helemaal fris meer. Maar ja, van een slecht gekopieerde menu lijst hebben we wat maaltijden uitgekozen, en wat bleek: Het was zowaar prima te eten! Dus toch nog iets positiefs deze dag! Wim wil morgen om 05:30 ontbijten en dan linea recta de stad uit! Gelukkig is het ontbijt dan nog niet klaar, dus het wordt 07:30 en daarna zien we wel hoe laat we gaan rijden. Het weer ziet er goed uit voor morgen!

Tot morgen

Hans

Day 11

Today we were travelling from Bodo (pronouced as Boedeur) to Mosjoen (Pronounced as Moe-sjo-en). The weather looked promising. No rain but still some clouds. Our first stop is at the 'Maelstroom', close to Bodo. It is a small fjord in which the water is forced through a narrow space, causing lots of vortexes. It is a cool sight, especially from the high bridge that is spanning the gap.

De Maelstroom

After that we continue our journey. On our next tank stop we eat and drink something. In Sweden, Rex decided to ly under his bike, but this time he had thought of something different. We we were leaving he was standing next to his motor and pushed it off the central stand, to put it on the side stand. However he managed to put the side stand on his foot, which of course hurts a lot! He successfully tried to push the bike away, but this resulted in him losing his balance and falling over his bike. So both the bike and Rex were lying on the ground. With help from Wim both were lifted again and luckily the damage was minimal. Only Rex's foot was hurt, but not too bad. And his ego had a little dent. :) After this incident we continued along the E6 and travelled over a high plain area. It was magnificent, so I made another time-lapse movie during one of our stops.

De toendra

Afer that we passed the Polar Circle again, which we did with mixed emotions. The Polar circle center itself was closed, so no Norwegion certificate, but luckily we already had such a certificate in Finland.

PoolCirkel Centrum

Arriving at the hotel it appeared that is was situated next to the Industrial area of Mosjoen. Not really a very nice location. Wim was getting a bit depressed over it. The reception of the hotel was closed, but after a Phone call it was clear that our rooms were open and keys were inside. So after the usual fresh up activities, we went into Mosjoen to find some food. We wandered into the city center of Mosjoen and there was a complete open air museum of old Norwegian houses. Very nice to see indeed. For diner we came across a chinese restaurant. It did not look very promising and also inside it was a bit depressing. There was a norwegian guy that was constantly making unfresh noises and the lady at that table obviously had too much to drink. We oredered some food from a very bad copied menu and wondered what it would be. But when we got our food and started to eat, it appeared to be excellent chinese! So after all something positif this day. Wim want breakfast at 05:30 and then leave this town asap, but we managed to get him to have breakfast at 07:30 and then leave. The weather looks promising for tomorrow.