Dag 12/Day 12 (A day at the track)

15 september 2014 - Grong, Noorwegen

Dag 12, Moesjoen naar Grong

Dag 12

Dag 12 alweer van onze tocht der tochten van Moesjoen, een soort Noors Sovjet Russisch aandoend industriestadje waar het aluminium voor de Ferrari bolides wordt vervaardigd, naar Grong dat volgens Hans een station heeft met een Chinees restaurant aan het station. Beide niet gevonden maar ik loop vooruit op de gebeurtenissen van dag 12.

We eindigen vandaag met zo’n 4800 kilometers op de klokjes nog zo’n 2400 kilometers te gaan, de tocht loopt nu snel naar zijn einde, wat jammer toch…..

We hebben om 07:30 ontbeten, ik was al om 5:30 gepakt en gezakt ik was er ernstig op gebrand de Kolchoz te verlaten. Ik werd persoonlijk een beetje depri van dit dorp en brak met mijn normale routine en was als eerste klaar voor vertrek. De mannen hadden het (wel) bijzonder naar hun zin in de Kolchoz zo zie je maar hoe indrukken kunnen verschillen.

Professor Dokter Vincentie verraste ons met een geheel nieuw repertoire  dat hij de avond van te voren had voorbereid. De verhandeling van vandaag ging over de top 10 motorfiets muzikale hits, morgen maar gewoon weer motorpraat Rex.

Rond 8.15 vertrokken we richting Grong een rit van 316 kilometer en een veerpont oversteek. De te volgen route leidde ons door de bergen en langs de kust een prachtig vooruitzicht.

Het weer bij vertrek was schitterend, wel een beetje fris 2,5 graden Celsius maar droog en zonnig. Jammer genoeg was de gekozen route aan de schaduwzijde van de bergketen en daalde de temperatuur vlot tot 0,5 graad. Het had kennelijk behoorlijk gevroren gedurende de nacht we passeerden diverse met ijs bedekte auto’s.

Vandaag bood ik aan om achteraan te rijden om zo Rex de kans te geven zich een beetje uit te leven op het bochtige traject ik zou vandaag wel op mezelf passen.

Het spektakel dat zich gedurende de hele rit voor mij afspeelde is met geen pen te beschrijven dat ga ik dan ook niet proberen laat ik wel zeggen dat belijning, links, rechts of op het midden van de weg, weinig tot geen indruk op Kamikaze Rex maken. Ik ben zelf bijna van verbazing het ravijn ingereden.

Hans stoïcijns voorop rijdend als altijd kreeg het ook Spaans benauwd van het almaar groter wordende brilletje (van Rex) in de achteruitkijkspiegel.

Ook vandaag waren we Rex weer kwijt toen hij het op zijn heupen kreeg en hij de natuur op de digitale gevoelige plaat wilde vastleggen.

Rond het middaguur kwamen we bij de veerpont aan de oversteek zou rond 13:00 zijn, dit gaf gelegenheid de haven te bezichtigen en te fotograferen.

De overtocht duurde zo’n 20 minuten en was een welkome afleiding van het bochtige circuit.

Hieronder wat foto’s die een indruk geven wat we onderweg hebben gezien.

150914 Onderweg 1150914 Veer (2)150914 Onderweg 2

In Grong aangekomen blijkt ons hotel een soort huisje te zijn uit Lilliput Lane, helemaal ok wat ons betreft.

Na wat opfriswerk zijn we het dorp ingegaan op zoek naar de Chinees die nabij het station zou moeten zijn gesitueerd. We hebben beide niet gevonden, het restaurant dat bij een nabij gelegen hotel hoorde was gesloten, kennelijk sluiten een hoop toeristische zaken na 1 september in Noorwegen. Ons restte alleen nog de plaatselijke Spar om ons van een avondmaaltijd te voorzien. We hebben dan ook bijzonder gezond gegeten. Hans een zak chips met dipsaus, Rex een hele gebakken kip en een broodje en ik een zak kippenvleugeltjes en bolletje dit alles natuurlijk met plenty frisdrank.

Ik zit op de veranda dit stuk te schrijven (helemaal rechts op de foto) en het wordt al weer berekoud.

Lilliput

Hans is met zijn zak chips naar bed gegaan en ook Rex heeft zich terug getrokken op zijn kamer hij is van plan vannacht nog een keer te checken of het Noorderlicht te zien is, we zijn per slot van rekening nog relatief dicht bij de poolcirkel en naar wij hebben vernomen was het Noorderlicht in Nederland wel zichtbaar een paar dagen geleden, typisch toch?

Speciaal voor Hans.

Toet

TOOOEEEEET

Nu lekker slapen.

Wordt vervolgd……..

Wim

P.S. No English report today.

1. Nancy Nieuwenhuis:
    15 september 2014
    Nog 1/3 van het totaal aantal kilometers te gaan, klopt ook precies met het aantal dagen. Nog geen zadepijn, heren?
    Wat een overheerlijke maaltijd vandaag. Haha, chips met een dipsausje, wel de ergste van de 3. Morgen beter....
  2. Marina:
    16 september 2014
    Wat is het daar mooi zeg! Ben best een beetje jaloers op jullie! Elke dag dan maar weer thuis op de bank genieten van de verhalen!
    Hopen op beter voedsel vandaag! ;-)
    Xx