Dag 8/Day 8

11 september 2014 - Finnsnes, Noorwegen

Na de ultieme Noordkaap rit gisteren, vandaag een wat rustigere tocht, hoewel, deze rit van 'slechts 378 km' in het teken stond van bretels en de 'snelheidspiet' van Rex.

Na van het ontbijt genoten te hebben verlieten wij met pijn in ons hart het fantastisch hotel Altafjord. Eerst nog even vol tanken, en toen vol goeie moed op pad. Wim had als doelstelling vandaag om ergens bretels te pakken te krijgen. Bij vorige gelegenheden zakte zijn motorbroek nogal snel omlaag :P De beelden van Wim die een helling af holt, met een hand in de lucht om het evenwicht te bewaren en de andere stevig in zijn broekrand om afzakken te voorkomen, staan nog op mijn netvlies gebrand! Zaak dus om hier zo snel mogelijk een einde aan te maken. Gelukkig kwamen we onderweg een redelijk grote supermarkt tegen waar ook een afdeling was voor sport, vissen, schieten ed. Nadat ik mijn eigen motorbroek als voorbeeld aan de verkoper had laten zien, was het hem duidelijk waar het om ging. We werden meegenomen naar achter in de zaak, waar allerlei spullen voor de jacht lagen. Patroon riemen en dergelijke. En ook dus bretels. Wim zocht een paar uit met leuke opdruk van allerlei dieren. Eenmaal buiten gekomen werd de bretels uit de verpakking gerukt en midden op de parkeerplaats aan de onwillige broek bevestigd. Als een kind zo blij keek hij. Probleem opgelost! We vervolgen onze rit langs de fjorden. Bocht na bocht met schitterende uitzichten. Op eens staan we voor een wegopbreking, waar een jongen ons verteld dat we 20 minuten moeten wachten, voor we door mogen! Ondertussen passeren ons allerlei vrachtwagens en zwaar materieel. Er wordt hard aan de weg gewerkt. Meer dan 20 minuten later mogen we eindelijk weer verder. Tussen de vrachtauto's door laveren we over de modderige weg, tot we bij het einde van de opbreking zijn. Dan gaat het gas er weer op. Na zo'n 200 km weer even tanken en snel daarna staan we op de opstelstrook voor de veerboot, die ons naar de overkant van het fjord zal gaan brengen. Een leuke onderbreking van de rit. Op de boot gaan we boven op dek staan en genieten van het mooie uitzicht en worden bijna van het dek geblazen door de harde wind. Nadat we weer van boord zijn gereden volgen we de weg en worden we opnieuw tegengehouden bij een tunnel. Daar moeten we op de volgauto wachten voordat we de lange tunnel door mogen. Bij aankomst in het hotel hoor ik van Rex dat zijn snelheidspiet is overleden. Dit pietje heeft vanaf het begin van de reis vrolijk in Rex zijn voorwiel gepiept maar nu was het gepiep verstomd. Zo ook zijn snelheidsmeter en kilometer teller. Kennelijk was het piepen toch een voorbode van iets dat kapot aan het gaan was.

De laatste 20 km van onze rit regende het helaas erg hard, onze fietsen zien er niet meer uit door alle modder van de weg omleggingen. Wim is zelfs met zijn koffers en al onder de douche geweest, om ze weer een beetje schoon te krijgen.

De totale kilometerstand staat nu op 3744 volgens mijn GPS. We zijn dus over de helft. Nog een kleine 3500 km te gaan!

Tot morgen!

Hans

After the ulitame Northcape ride of yesterday, today we had a somewhat easier trip. However this trip was dominated by suspenders for Wim and the speedbird of Rex.

After we enjoyed breakfast we left our great hotel Altafjord. First we filled our tanks with petrol again, and we started our trip. Wim wanted to get suspenders for his motor pants, as they went down a bit too easy. The sight of Wim running down a hill, one hand in the air for balance the other holding his pants to prevent them from dropping, is still in my mind! A strong case to make sure it didn't happen again. Luckily on our way we came across a large supermarket with a separate department for sports, fishing, hunting etc. After showing the shop guy my own motor pants, it was clear to him what Wim wanted to have. We were taken into the back of the shop where all kind of hunting equipment was. And also some supspenders.
Wim took one which had nice pictures of all kind of animals that hunters shoot. Outside the suspenders were ripped out of the wrapping and Wim was as happy as a child with his new thingy. Problem solved! We continued our trip along the fjords. Curve after curve with magnificent views. Suddenly we are stopped in front of some road work. A guy tells us that we have to wait 20 minutes before we can go on! All kind of heavy equipment passes us by and after a lot more that 20 minutes we are allowed to continue. Steering between heavy truck and over the slippery road we carefully drive to the end of the road works. Then we accellerate to normal speeds. After 200 km we fill our tanks again and soon after that we stand in the waiting lane for the ferry to take us across the fjord. A nice interrupt of our trip. On the ferry we stand on the upper deck and enjoy the views and the fierce wind. After leaving the ferry we continue along the road, only to be stopped once again before a tunnel. We have to wait for the 'follow-me'car. Once it arrives we continue to follow this vehicle through the tunnel. After arriving at the hotel I hear from Rex that his speedbird had died. This little bird was tweeting all the way up till now. So the tweeting stoppend and so did Rex his speedometer and km counter. Apparently the tweeting was a sign that something was about to break down!

The last 20 km of our trip it also started raining again and our bikes look terrible due to the mud of the road-works. Wim even took his bike cases with him in the shower, to clean them!

Total mileage/kilometer count at the moment is 3744, so we are past half way. Only some 3500 km to go now.