Dag 14/Day 14

17 september 2014 - Skjåk, Noorwegen

Vandaag weer een langere rit, zo'n 427 km hebben we af te leggen. Dus vroeg ontbijten in Hovde Gard, want we willen met de ferry van 08:30 naar het vaste land.

Geen probleem, we zijn ruim op tijd bij de opstelplaats. Het aan boord gaan duurt zelfs nog wat langer dan verwacht, want er blijft een vrachtwagen aan boord stil staan. Na wat heen en weer geloop, vertrekt ook deze laatse vrachtwagen richting Brekstad en kunnen we aan boord. De overtocht duurt 20 minuten.

Ferry vanuit Brekstad

Daarna rijden we al snel weer in de mist. We passeren een tweetal hele mooie bruggen, maar het enige wat wij ervan kunnen zien is de zijkant van de brug en verder niks. Helaas, maar niks aan te doen. Door richting de E39 waar we hopen om met wat hogere snelheid de eerste 150 km af te leggen. We rijden een splinter nieuwe tunnel in en het ziet er prima uit. Totdat aan het eind van de tunnel blijkt dat ze nog hard bezig zijn aan de E39 en we eraf moeten. Van omleidingsborden hebben ze in Noorwegen kennelijk nog nooit gehoord, want na enige kilometers rijden zie ik dat we helemaal de verkeerde kant op gaan. Even gestopt en op de papieren kaart gekeken hoe nu verder te gaan. Dus weer terug door de tunnel en van daar een andere route uitgezet richting Halsa waar we de 2e overtocht deze dag zullen maken. Via binnenwegen komen we daar uiteindelijk toch terecht, maar dat kostte wel wat extra tijd. Gelukkig was onze timing goed, want we konden zo de boot op rijden en achter ons ging meteen de klep dicht en varen maar. Na onze 3e overtocht laten we de mist eindelijk definitief achter ons en beginnen we onze aanloop naar de Trollstigen. Dit is een schitterende weg met haarspeldbochten die ons over een pas naar een ander dal voert.

Begin van de Trollstigen Het schaduwspel De Trollstigen

Nadat we deze uitdaging allemaal uitstekend volbracht hebben, zijn we op het hoogste punt gestopt en hebben een wandeling gemaakt om wat foto's te schieten en te genieten van het prachtige uitzicht op de vele bochten die we net gedaan hebben. Omdat de tijd toch wel opschiet gaan we snel verder, nog 1 overtocht te gaan en dan rijden we richting de Geiranger fjord.

Ferry van Linge naar Eidsdal

Eenmaal boven aangekomen bij de Geiranger fjord zien we dat er helaas geen cruise schip in het fjord ligt. Geiranger is nl. een gewilde aanleg plaats voor allerlei cruises, onder andere de 'Hurtigruten', een postboot annex cruise schip dat een heel aantal fjorden aandoet.

Geiranger Fjord Geiranger Fjord

Omdat we weten dat de keuken van ons hotel om 20:00 sluit gaan we snel door. We laten de Geiranger fjord achter ons en via een hele mooie weg met nog meer haarspeld bochten komen we op een hoogvlakte terecht met een aantal adembenemende meren en uitzichten:

Hoogvlakte

Heel kort wordt er gestopt voor een foto. Daarna weer door, anders mist Rex straks zijn Eland vlees, wat op het menu van het hotel staat.

Aangekomen bij het hotel blijkt dat we de enige gasten zijn. De gastvrouw is Nederlands en vertelt ons het een en ander over het hotel. Achter het hotel is een waterval. We zijn gelukkig op tijd om nog wat te eten. Voor Rex wordt dat Eland gehakt. Wim en ik spelen op veilig en nemen een schnitzel.

Hotel Polfoss Waterval achter Polfoss hotel

Nog maar 2 dagen in Noorwegen te gaan. Time flies when you are having fun!!

Tot morgen!

Hans

1. Nancy Nieuwenhuis:
    17 september 2014
    Jammer van de mist, maar uiteindelijk was er toch "licht aan het eind van de tunnel"...én schnitzel...!
    Goede reis verder!