Dag 19, Bergen - 11,5 kilometer -> Bergen

19 september 2018 - Bergen, Noorwegen

Vandaag staan er geen gemotoriseerde kilometers op het programma, dit is de laatste ‘rustdag’ van onze vakantie.

Het zal u bekend zijn dat het volgens zeggen altijd regent in Bergen.

Onze reis, op een paar dagen na, vindt plaats onder een gunstig gesternte het zou vandaag overdag een droge dag worden.

We hebben vandaag wederom de kans waargenomen om een beetje bij te slapen.

Na een zeer uitgebreid ontbijt, hoe moet dat komende maandag als we thuis zijn? (2 bruine boterhammen met kaas geen omelet met spek en/of meloen stukjes etc. dat wordt afzien), gingen we op pad gewapend met onze fototoestellen.

13E92CEC-9D38-49CF-9110-F6C07350543B7126CDBD-B69A-4F14-986A-E999C664F7C2E4130344-7333-43D2-B9FB-435F47E52574

Onze eerste stop was de Fløibanen, dit is een kabelspoorweg die ons naar 300 meter hoogte boven de stad zou brengen van waaruit we een prachtig uitzicht hadden over de stad Bergen.

B9A7A6DF-DF64-4D9C-9D0C-61F664EAAA4543953097-24D4-4494-A058-0FD2AC65A29FDSC_2750IMG_1821DSC_2755

We besloten dat na ruim 6000 kilometers rijden op de motorfiets het tijd werd om de benenwagen weer eens te gebruiken en namen daarom het voetpad terug het dal in.

IMG_1819IMG_1835IMG_1836IMG_1843IMG_1847DSC_2826

Na deze inspanning was een versnapering wel verdiend, we hebben koffie/cola en gebak genuttigd in het ‘Harbor Café’.

Zover geen vuiltje aan de lucht of zoals ze in Suriname zeggen ‘no spang’.

Totdat Hans zenuwachtig van de ene bil op de ander begon te verzitten.

Hij bleek opnieuw een aanval van het Hurtigruten virus te krijgen. Bergen is het begin- en eindpunt van de Hurtigruten mailboten.

En u raadt het al er was een boot in aantocht. Daar we vrijwel aan/in de haven ons gebak hadden genuttigd stemden Richard en ik in om Hans te begeleiden om deze ,naar wij hopen laatste boot, ‘binnen te halen’.

Wat wij niet wisten was dat het punt waar Hans de boot wilde begroeten niet in de haven lag maar ergens op behoorlijke hoogte langs het fjord.

Het mopperen van Richard en mij was niet van de lucht toen wij na 5 kilometer sjouwen op het gewenste uitkijkpunt aankwamen. BA4155DE-A017-4CC9-AD18-CB4A1A550598DSC_2812

Het mailboot spotten van Hans is uitgegroeid tot een zeer zorgelijk hobby we hebben Hans dan ook dringend gevraagd professionele hulp te zoeken bij thuiskomst, wellicht is het nog te genezen.

Voor de goede orde het virus lijkt niet besmettelijk, Richard en ik hebben (nog) geen enkele aandrang om ‘s avonds/‘s nachts in pyjama naar de haven te snellen om vreemde boten te begroeten.

Op de terugweg naar het hotel deden we de beroemde Bergense vismarkt aan waar vis en andere etenswaar wordt verkocht.

DSC_2828DSC_2827

Hier hadden we onze eerst Eland sighting van deze vakantie, weliswaar waren de Elanden die we zagen al verwerkt tot worst (jammer).

B311A1E5-AA1B-4523-8B01-0D14B5B90D18

We hebben voordat we in het hotel aan het koffieinfuus werden aangesloten nog een bezoek gebracht aan het Bergenhus dat praktisch om de hoek van ons hotel is gesitueerd. In de vroege middeleeuwen was het Noorse hof hier gevestigd. Er zijn nog diverse gebouwen en vestingmuren uit die tijd bewaard gebleven.

IMG_1848IMG_1851

Het was een bijzonder geslaagde rustdag in Bergen zeker omdat het droog is gebleven totdat we terug waren in het hotel.

Voor morgen zijn de voorspellingen niet zo gunstig als voor vandaag maar we hebben inmiddels wel geleerd de weersituatie te nemen zoals het komt.

Straks de spullen goed inpakken zodat alles morgen goed droog blijft en dan lekker pitten.

Welterusten,

Wim

1. Rex:
    20 september 2018
    Lekker dagje Bergen heren!
    Dat van Hans gaat wel over, hoop ik...
    5 kilometer heen, 5 terug...nou jullie hebben heel wat gewandeld!
    Ah, ik zie dat jullie ook de Bryggen Hansse huizen hebben gezien.